Fritschi Swiss - jak vybrat vázání pro skialpinismus, skitouring a freeride
Filozofie značky
Fritschi Swiss je rodinná firma, sídlící na úpatí Bernských Alp. Po dobu své činnosti se zabývá lyžařským vázáním pro skitouring a freeride. Nepatří do žádné kapitálové skupiny, která by ji diktovala směr vývoje. Rodina Fritschi má produkci vázání postavenou na prioritě bezpečnosti a zachování jízdních vlastností lyží. Dokonalá bezpečnostní funkce a kontrola celého výrobního procesu, až po kontrolu výstupní, hraje u Fritschi prim.
Safety first!
Několik desetiletí vytváří Fritschi vázání, u nichž má zásadní podíl plast. Tento materiál může vzbuzovat nedůvěru s ohledem na jeho zranitelnost. Skialpová vázání jsou určitě nejvíce namáhanou, nejsložitější a také nejdiskutovanější částí skialpové výbavy. Přesto se plastové díly u Fritschi během let osvědčily a můžeme je zahrnout do DNA značky. Navíc současné plasty jsou prostě hi-tech materiály. Nutno dodat, že z kovu jsou vyrobené díly, které jsou podrobeny tření a náchylnější k opotřebení. Výhodou plastu je možnost vyrábět složité tvary.
Spolehlivost a bezchybná funkce jsou rozhodně to nejdůležitější, co nás u skialpových vázání zajímá. Dlouho trvalo, než se konzervativní Švýcaři pustili do výroby techových vázání s piny. Tehdy byl první Vipec s čelisťovou špičkou jedináčkem mezi třemi typy rámových vázání řady Diamir. Rámové Fritschi Diamir, jehož posledním reprezentantem je Scout (už není v aktuální nabídce), pozná každý podle typického titanalového nosníku, který spojuje patku se špičkou.
Piny místo titanalového rámu
Spolehlivost a bezchybná funkce jsou rozhodně to nejdůležitější, co nás u skialpových vázání zajímá. Dlouho trvalo, než se konzervativní Švýcaři pustili do výroby techových vázání s piny. Tehdy byl první Vipec s čelisťovou špičkou jedináčkem mezi třemi typy rámových vázání řady Diamir. Rámové vázání Fritschi Scout, které už pomalu mizí z trhu, pozná každý podle typického titanalového nosníku, který spojuje patku se špičkou.
Hybridní vázání Fritschi Tecton 13 pro freeride a freetouring
Možná jsi přívlastek hybridní slyšel jen v souvislosti s auty. Už pár let ovšem patří i do skialpového slovníku. Hybridní vázání je takové, které má špičku s čelistmi, které mají piny a patka se podobá té, kterou zná každý ze sjezdařského vázání. Hybridní vázko přináší díky miniaturní špičce lehkost a robustní patkou tuhost a bezpečnost. Reprezentantem Frischi je v této kategorii Tecton, vážící příjemných 550 g (půlpár bez brzdy).
Fritschi se drží principu, který vychází z mechaniky lidského těla při lyžování, že bezpečnost „dělá“ špička a tuhost patka. Protože patka není rotační, je její stabilita citelně vyšší. Skvělým detailem, který zvyšuje efektivitu přenosu sil, je plastový nálitek na patce, který přesně zapadá do drážky v insertu na botě a výrazně brání „kroucení“ boty ve vázání. Tento Power Rail System posouvá tuhost systému o třídu výš – viz obrázek.
Vypínací sílu si můžeš nastavit jak na špičce, tak na patce, rozsah vypínacích sil je DIN 5-13. To je u skialpových vázání výjimečný benefit. Vynikající vlastností Tectonu je elasticita vázání, která brání nechtěnému vypnutí. Vázání snese v razantním záběru boční výchylku až 13 mm než dojde k vypnutí špičky. Zatížení v předozadní rovině má také skvělou pružnost – 9 mm. A elasticita do třetice – posuvem patky až 10 mm je Tecton schopen pružně reagovat na průhyb lyží, což přináší vyšší zážitek z jízdy při zachování optimální funkce vázání a vlastnosti lyží.
Funkce vázání Tecton ve video animacích – pozor, původní model, ale principy fungování jsou shodné.
Recenzi vázání si přečtěte na specializovaném webu Skitour.Guru
Fritschi Vipec Evo 12 je ideální pro skitouring
Vipec je předurčen pro skitouring, má vyvážený poměr uživatelské ovladatelnosti, hmotnosti a tuhosti. Důraz se u Vipecu opět klade na bezpečnostní funkci. Nejde jen o vypínací síly DIN 5-12. Z hlediska bezpečnosti pohybu při výstupu prudkým, potenciálně lavinovém svahu je Vipec unikátní. I zamknutá špička totiž umožňuje vypnutí boty z vázání, když tě strhne proud laviny. Stačí překonat pouze nastavenou vypínací sílu, což umí jen pinová vázání od Fritschi. Když máš v lavině lyže na nohou, stahují tě pod sníh jako kotva. Čím hlouběji pod sněhem skončíš, tím menší naděje na záchranu! Proto je důležité mít šanci, zbavit se v lavině lyží.
Přijatelná je hmotnost 500 g (půlpár bez brzdy), která dělá i dlouhé výstupy snadnými. Jistě, že je řada lehčích vázání s piny, ale Vipec Evo poskytuje snadné ovládání, včetně tří poloh patní opěrky. Při přepínání ze sjezdu na chůzi (a naopak), není potřeba vypnout boty z vázání, stačí jen zatlačit holí na páku. Vipec Evo, to je prostě zlatá střední cesta, jinak řečeno – má univerzální využití.
Co dodat? Neboj se velkého zastoupení plastu. Vázání Fritschi dovážíme už léta a počet reklamací je minimální. Zní to neuvěřitelně, ale věz, že poškození kovových součástek je častější než u dílů z plastu.
4 instruktážní videa - nástup do vázání, ovládání patních opěrek, přepnutí z režimu výstupu na sjezd, návrat do výchozího stavu po vypnutí...
Fritschi Xenic 7 a Xenic 10 pro skialpinisty a gramisty
Xenic je reprezentantem minimalismu a přesto překvapí svou univerzálností. Kdo chce na túru komfortní vázání bez kompromisů, volí Vipec Evo, kdo to má rád hlavně lehké, vybere si Xenic 10, který váží 280 g (půlpár bez brzdy). Ten nemá, jako jediný z rodiny Fritschi, nastavitelné vypínání špičky a konceptem spadá do kategorie vázání s otočnou patkou. Opěrka patky má kromě došlapu do roviny jedinou polohu. Opěrku lze snadno ovládat talířkem lyžařské hole. Nastavení polohy patky i obou vypínacích sil (laterální a frontální) se provádí na tělesu patky. Xenic má vysoký podíl plastu, přesto je dost tuhý i pro širší lyže. Je to díky široké základně otočné patky, která svým průměrem 40 mm ve své „váhové kategorii“ výrazně převyšuje konkurenci.